اصول مدیریت چیست؟ اصول مدیریت تیلور، نوین و فایول
در هر سازمان مدیران نقش اصلی را برعهده دارند، زیرا برنامه ریزی برای انجام کار ها و هدایت کارکنان توسط مدیران انجام می شود. اصول مدیریت به ارائه روش هایی برای کمک به مدیران جهت برنامه ریزی مناسب تر و هدایت بهتر کارمندان می پردازد.
مدیریت چیست؟
مدیریت دارای تعاریف مختلفی می باشد، برخی از تعاریفی که برای مدیریت وجود دارند عبارتند از:
انجام یک سری از عملیات آگاهانه و مستمر برای موفقیت سازمان
انجام یک فعالیت هدفمند
هنر انجام کار ها با استفاده از دیگران
هنری و حرفه ای جهت ایجاد هماهنگی در یک مجموعه برای رسیدن به اهداف
فرایند تصمیم گیری و به دنبال آن هدایت تشکیلات سازمانی
اصول مدیریت چیست؟
مدیریت دارای 5 اصل می باشد. در واقع اصول پنجگانه مدیریت همین پنج اصل می باشند. البته احتمالا شما هم نام اصول چهارگانه مدیریت را شنیده اید، این اصول نیز مانند اصول پنچگانه مدیریت هستند، با این تفاوت که در اصول چهارگانه مدیریت یکی از اصول رهبری نام دارد اما در اصول پنجگانه مدیریت به جای اصل رهبری از دو اصل به کار گماردن و هماهنگی استفاده شده است.
نقش مدیران در اصول مدیریت
ممکن است برای شما سوال باشد که نقش مدیران در اصول مدیریت چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مدیران به عنوان نیروهای اصلی سازمان ها نقش بسیار مهمی در حفظ موفقیت سازمان دارند. ما در مقاله سیستم اطلاعات مدیریت به معرفی انواع سیستم ها برای تصمیم گیری بهتر مدیران پرداخته ایم.
هر یک از مدیران با توجه به سمت خود دارای نقش خاصی در سازمان بوده و باید به خوبی از عهده مسئولیت های خود برآیند.
اصول مدیریت نوین
مدیریت نوین یعنی با توجه به شرایط اقتصادی، اجتماعی و … از رویکرد های مدیریتی استفاده نمود. در واقع در مدیریت نوین مدیران باید تجربه، راهکار ها و برنامه ریزی که از طریق تحصیل و تجربه بدست آورده اند را با درنظرگرفتن شرایط فعلی، فعالیت های رقبا و چالش های احتمالی در آینده اجرایی نمایند.
اصول مدیریت علمی تیلور
تیلور که به نام پدر مدیریت علمی مشهور است، معتقد است که بهتر می باشد که حداکثر منافع کارفرمان و کارمند هدف اصلی یک مدیر باشد. همچنین وی معتقد بود که برای انجام هر کاری همیشه یک راه بهتر وجود دارد. در حالت کلی تیلور 4 اصل را برای به عنوان اصول مدیریت علمی بیان کرده است.
مدیریت علمی تیلور
در اصل مدیریت علمی تیلور معتقد است که به جای استفاده از روش تجربه و خطا باید از روش های علمی استفاده استفاده نمود. باید بهترین روش های انجام کار ها باید به صورت علمی تعیین شده و سپس دستور اجرای آن ها در قالب دستورالعمل به کارمندان ارائه شود. حرکت و زمان سنجی از جمله روش های علمی هستند که استاندارد های تولید و کارکرد با توجه به آن ها مشخص می شود.
اساس علمی در انتخاب کارکنان
در اصل اساس علمی در انتخاب کارکنان تیلور معتقد است که باید با استفاده از روش ها وفنون علمی، با توجه به مهارت و توانائی های هرکارمند کار مناسب را به کارمندان سپرد.
جنبه علمی در آموزش و تربیت کارکنان
در اصل جنبه علمی در انتخاب کارکنان، تیلور معتقد است که باید به صورت علمی به کارمندان آموزش داده شود.
ایجاد روابط نزدیک و دوستانه و روحیه همکاری بین مدیریت و کارکنان
در این اصل تیلور معتقد است که باید به صورت مساوی کار ها و مسئولیت ها بین مدیران و کارمندان تقسیم گردد، یعنی کارهای جسمی توسط کارمندان و کار های فکری و انجام برنامه ریزی ها توسط مدیران انجام شود.
نتیجه گیری
مدیریت دارای 5 اصل می باشد. در واقع اصول پنجگانه مدیریت همین پنج اصل می باشند. البته احتمالا شما هم نام اصول چهارگانه مدیریت را شنیده اید، این اصول نیز مانند اصول پنچگانه مدیریت هستند با این تفاوت که در اصول چهارگانه مدیریت یکی از اصول رهبری نام دارد اما در اصول پنجگانه مدیریت به جای اصل رهبری از دو اصل به کار گماردن و هماهنگی استفاده شده است.