رد دفاتر قانونی چیست؟ دلایل و موارد رد دفاتر در آیین نامه
عدم تطابق دفاتر حسابداری با استانداردهای تحریر دفاتر موجب رد دفاتر قانونی توسط بازرسان مالیاتی میشود. رد دفاتر قانونی به این معنی است که بازرسان مالیاتی، پلمپ دفاتر قانونی شما را نپذیرفتهاند. اگر دفاتر کل و روزنامه به هر دلیل رد شود، جریمههای مالیاتی را به همراه خواهد داشت.
رد دفاتر قانونی چیست؟
پس از ثبت شرکت، پلمپ دفاتر قانونی از اقدامات لازم است که باید تمامی صفحات دفاتر قانونی در اداره مالیات و ثبت شرکتها، پلمپ شود.رد دفاتر قانونی به معنای آن است که مودیان مالیاتی با بررسی دفاتر قانونی به این نتیجه رسیدهاند که دفاتر بر اساس آییننامه تحریر دفاتر قانونی تنظیم نشده است. پس اقدام به رد دفاتر قانونی میکنند.
دلایل رد دفاتر قانونی
در ماده 20 آییننامه تحریر دفاتر قانونی، به نحوه تنظیم و نگهداری دفاتر قانونی اشاره شده است. همچنین دلایل رد دفاتر قانونی نیز در این ماده قانون آورده شده است.
دلایل رد دفاتر قانونی توسط بازرسان اداره مالیات
دلایل رد دفاتر قانونی از دید بازرسان مالیات میتواند از موارد زیر باشد:
دفاتر قانونی با مداد نوشته شده
عدم ثبت دفتر روزنامه و دفتر کل توسط ماموران مالیاتی قبل از درج هرگونه رویداد مالی در دفاتر
مفقود شدن یک یا چند برگ دفاتر قانونی
عدم ثبت یک یا چند رویداد مالی در دفتر
ثبت رویدادهای مالی در حاشیه دفاتر
ثبت رویدادهای مالی بین سطور
انجام هرگونه عملیاتی که موجب محو یا پاک شدن صورتهای مالی شود
تاخیر در ثبت دفاتر روزنامه و کل به قصد سوءاستفاده
عدم رعایت تقدم ثبت
خالی ماندن صفحات سفید مابین رویدادهای مالی
بستانکاری حسابهای بانکی ناشی از تقدم و تاخر ثبت حسابها
عدم ثبت رویدادهای مالی مربوط به شعبه یا شعب مودی
عدم ارائه اظهارنامه مالیاتی دفاتر قانونی
امتناع از ارائه همه دفاتر بنگاه اقتصادی یا شرکت
عدم اصلاح اشتباهات غیر اختیاری در ثبت رویدادهای مالی
استفاده از نرمافزارهای کامپیوتری برای ثبت رویدادهای مالی و عدم ثبت عملکرد در دفاتر قانونی
استفاده از یک دفتر برای چند سال متمادی برای ثبت رویدادهای مالی
ثبت غیرواقعی رویدادهای مالی که رخ نداده است
بخشودگی جرایم رد دفاتر قانونی
مطابق ماده 189 قانون مالیاتهای مستقیم اگر به مدت 3 سال، کلیه مدارک و دفاتر قانونی مودی در موعد مقرر تحویل داد و قبول شده باشد و نیز بدون مراجعه به هیات های حل اختلاف مالیاتی، مالیات خود را پرداخت کرده باشد، بهعنوان جایزه خوشحسابی، معادل 5% اصل مالیات سه سال مذکور علاوه بر استفاده از مزایای مقرر در ماده 190 این قانون از محل وصولیهای جاری پرداخت یا در حساب سنوات بعد او منظور خواهد شد که این جایزه از پرداخت مالیات معاف شد.
در تبصره 1 ماده 190 قانون مالیاتهای مستقیم نیز آمده است که اگر مودیان، متعهد به انجام تکالیف و پرداختهای قانونی خود بوده و بهموقع اظهارنامه و کلیه دفاتر قانونی خود را تحویل داده باشند، از 80 درصد جرایم مقرر در ماده قانون 239 معاف خواهند بود؛ لذا باید برگ تشخیص مالیاتی صادره را قبول یا با اداره مالیات توافق نمایند و نسبت به پرداخت مالیات با ترتیب پرداخت آن اقدام کنند
همچنین، اگر مودی تا یک ماه از تاریخ ابلاغ برگ قطعی مالیات نسبت به پرداخت یا ترتیب پرداخت آن اقدام کند مشمول معافیت 40 درصدی از جرایم مالیاتی خواهد بود.
تاثیر دفتر معین در رد دفاتر قانونی چیست؟
دفتر معین برای ثبت حسابهای دفتر کل بهصورت جداگانه است که کاربرد اصلی آن، ثبت دقیق و جزئی اطلاعات دفتر کل است. ثبت دقیق اطلاعات در دفتر معین، موجب اطمینان از صحت مندرجات دفتر کل خواهد شد که در نتیجه از اعمال جرایم مالیاتی جلوگیری میکند.
- 22/01/15
- ۵۶ نمایش