آموزش ثبت سند اختتامیه و نحوه بستن حسابها
آیا می دانید اصلی ترین هدف عملیات حسابداری در هر شرکت ثبت اسناد حسابداری می باشد؟ با استفاده از سند حسابداری ( سند افتتاحیه، سند اختتامیه و …) تمام رویداد های مالی شرکت ها در طول هر دوره مالی مشخص می گردد.
سند اختتامیه چیست؟
در پاسخ به سوال سند اختتامیه چیست؟ باید بگوییم که برای بستن سال مالی و شروع سال مالی جدید، باید حساب ها بسته شوند، که این فرایند بستن سال مالی نام می گیرد.
بنابراین در پایان هر دوره مالی باید تمامی حساب ها بسته شوند و آخرین اسناد ثبت شوند. آخرین سندی که در هر دوره مالی ثبت می شود، سند اختتامیه نام می گیرد. در واقع در حسابداری آخرین عملیاتی که در پایان دوره انجام می شود، ثبت سند اختتامیه می باشد.
در هنگام بستن سال مالی ابتدا حسابهای موقت بسته شده و مانده آن ها صفر می شود. سپس حساب های دائمی با استفاده از تراز اختتامیه بسته خواهد شد. در نهایت در سال مالی جدید مانده حساب های دائمی سال قبل با استفاده از تراز افتتاحیه باز می شود.
آموزش ثبت سند اختتامیه
برای ثبت سند اختتامیه ابتدا باید تمام اسناد مالی را تایید نمود. پس از تایید اسناد ابتدا باید حسابهای هزینه و درآمد بسته شود. سپس حساب های سود و زیان بسته می شود. درنهایت سند اختتامیه ثبت می شود.
نمونه های سند اختتامیه
سند اختتامیه پس از بستن حسابهای موقت و دائمی ثبت می شود. بنابراین پس از این که حسابهای هزینه و درآمد و سود و زیان بسته شوند، حساب های دائمی در تراز اختتامیه ثبت شده و در نهایت سند اختتامیه ثبت می گردد.
در تصویر زیر یک نمونه سند اختتامیه حسابداری را مشاهده می نمایید.
برای ثبت سند اختتامیه چه مراحلی طی می شود؟
ابتدا تمام اسناد حسابداری بسته می شوند، سپس تمام حسابهای موقت بسته شده و مانده این حساب ها نیز صفر می شوند. سپس حسابهای درآمد بسته می شوند، به صورتی که مانده حسابهای دائمی در تراز اختتامیه ذخیره شده و درنهایت سند اختتامیه ثبت می شود.