آموزش کامل و کاربردی تهیه و ارسال لیست حقوق و دستمزد
همه ما کم و بیش با تعاریف لیست حقوق و دستمزد آشنا هستیم. به صورت کلی، درآمد حاصل از کار در یک مجموعه تجاری یا اداری را، حقوق و دستمزد میگویند. در سازمانها و ادارات، معمولا مبلغی که برای کارکرد کارمندان روز مزد یا ساعتی پرداخت میشود را دستمزد و میزان پرداختی ماهانه را، حقوق قلمداد می کنند.
لیست حقوق و دستمزد چیست؟
در بسیاری از سازمانها و موسسات کوچک، میزان حقوق دریافتی کارمندان، کاملا سلیقهای تعیین میشود. اما برای رعایت انصاف و عدالت و همچنین همسو بودن با موازین قانونی کشور در زمینه قانون کار، باید یک لیست کامل و دقیق از عوامل تاثیرگذار بر حقوق و دستمزد کارمندان خود تهیه کنید و پرداختی خود را بر همان اساس انجام دهید.
در این لیست مواردی همچون مشخصات کامل کارمند، کسورات مختلف، حقوق متفاوت و مسائل مالیاتی درج شده است. شما باید این لیست را به عنوان یک کارفرما یا یک حسابدار، با دقت تمام تهیه نمایید و تمام مسائل و عوامل را در آن در نظر بگیرید تا محاسبات شما کاملا صحیح و عادلانه و بر اساس میزان ارزش افزودهای باشد که کارمند برای مجموعه شما به ارمغان میآورد.
موارد مشمول بیمه در لیست حقوق و دستمزد
- مزد، حقوق و دستمزد
- مزایای شغلی مستمر و فوقالعاده
- بابت اضافه کار
- مزد بابت روزهای تعطیلی و مرخصی
- کمک هزینه مسکن
- پاداش مستمر
- هزینه مربوط به ایاب و ذهاب کارکنان که به صورت ماهیانه پرداخت می شود
- دستمزد کارکنانی که به صورت کارمزدی مشغول کار هستند
- دستمزد کارآموزان
- کار در شب و کشیک فوقالعاده
- فوقالعاده برای کارهای سخت و زیان آور
- حقالزحمه
- شیفت کاری
- حق مربوط به حضور در جلسات
تغییرات لیست حقوق و دستمزد سال 1400
در سال 1400، حقوق پایه به 2 میلیون و 655 هزار تومان افزایش پیدا کرد. کسانی که درآمدی کمتر از این دارند، حداقل دریافتی آن ها باید برابر با حقوق پایه قانون کار باشد.