توزیع مویرگی چیست؟ شرکتهای پخش مویرگی و ویژگی آنها
آخرین مرحله از فرآیند تولید، توزیع و رساندن محصول به دست مشتریان میباشد، که در دنیای تجارت یکی از روشهای آن پخش و توزیع مویرگی است. توزیع مویرگی چیست؟ افراد برای انجام پخش و توزیع مویرگی، باید استراتژیهایی را تهیه و تنظیم کنند، که برای سازمان بسیار مهم و حیاتی است.
توزیع چیست؟
توزیع مویرگی فرآیند و اقداماتی میباشد، که شرکتهای تولیدی برای رساندن محصول به مشتری انجام میدهند. به عبارت دیگر پخش مویرگی یک مسیر کوتاه پس از تولید تا زمان تحویل محصول به مشتری میباشد.
این مسیر بدون واسطه میباشد و شرکت تولید کننده مستقیما به دست مشتری میدهد که به آن Distribution نیز گفته میشود.
به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم که توزیع مویرگی چیست باید گفت برخی از شرکتهای تولیدکننده، سعی دارند محصولات را بدون واسطه و پرداخت هزینهی اضافی به دست مشتریان برسانند، به همین اقدام که شرکتها انجام میدهند توزیع گفته میشود.
پخش مویرگی چیست؟
این پخش مسیری از ارائه خدمات و محصولات به مشتریان است که اغلب واسطهای ندارد و همین موجب صرفه جویی در هزینهها میشود.
به عبارت دیگر عمده فروش، خرده فروش و دیگر افراد در این پخش دخیل نیستند و شرکت هزینهایی در این خصوص پرداخت نمیکند. شرکت محصول را به صورت مستقیم به مشتریان میرساند.
بازاریابی مویرگی چیست؟
در حقیقت بازاریاب مویرگی، شخصی است که محصول را از شرکت گرفته و به صورت حضوری به فروشگاهها نشان میدهد تا ثبت سفارش کند. فرآیند بازاریابی مویرگی شامل حمل و نقل، بسته بندی و… میباشد. اکنون به خوبی میدانیم که بازاریابی مویرگی چیست؟ و چه اهمیتی در فروش شرکتها دارد.
مزایا و معایب شرکت پخش مویرگی
سیستم توزیع مویرگی، مانند هر سیستم دیگری دارای مزایا و معایبی میباشد که باید از تمامی آنها آگاه باشید. مزایا و معایب شرکت های پخش مویرگی را در تصویر زیر ذکر نموده ایم.
فروش مویرگی چیست؟
فروش مویرگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا موجب میشود کالاها در کوتاه مدت با عملکرد و کیفیت بهتری به دست مشتریان برسند. به بیان دیگر فروش مویرگی مسیر نظارت از انبار تا زمان تحویل محصول میباشد که به دلیل نبود واسطه در زمان کوتاهتری نسبت به روشهای دیگر انجام میشود.
به نظر شما در مراحل، چه فرآیندهایی دخیل هستند؟ فرآیند فروش مویرگی شامل موارد زیر میشود:
- حمل و نقل
- بسته بندی
- انبارداری
- تحویل کالا
مدیریت لجستیک
مدیریت لجستیک یا همان Logistics در زبان فارسی به معنای فرآیند برنامهریزی جهت اجرا و نظارت کامل بر اقدامات حمل و نقل میباشد. هدف شرکتها از این فرآیند، تامین نیازهای مشتریان است.
البته ناگفته نماند که به دلیل نظارتی که بر حمل و نقل و نگهداری محصولات از مبدا تا زمان تحویل کالا به مشتریان وجود دارد در کشور ایران به عنوان آماد و پشتیبانی نیز نام برده میشود. مدیریت لجستیک دارای دو کاربرد سازمانی و نظامی میباشد.
شرکت پخش مویرگی
شرکت پخش مویرگی به دلیل اقداماتی که انجام میدهند از اهمیت بالایی برخوردارند و دارای ویژگیهایی میباشند که در ادامه به هر کدام از آن ویژگیها خواهیم پرداخت. این نکته را هم باید بدانید که شرکت های پخش مویرگی، اصولا کالاهای تند مصرف مثل مواد غذایی را برای فروش عرضه میکنند.
نتیجه گیری
یک مسیر کوتاه، پس از تولید تا زمان تحویل محصول به مشتری میباشد که این مسیر بدون واسطه میباشد و شرکت تولید کننده مستقیما به دست مشتری میدهد که به آن Distribution نیز گفته میشود.
حسابداری پخش مویرگی تحت حسابداری بازرگانی است، یعنی بنا بر نکات حسابداری بازرگانی، ثبت و نگهداری میگردد. همچنین کدینگ حسابداری پخش مویرگی با توجه به حسابداری بازرگانی، طراحی و استفاده میشود و تسویه حساب معاملات توسط نماینده شرکت یا فروشنده شرکت باید انجام شود.
- 23/05/30
- ۷۰ نمایش