تکنیک های فروش حرفه ای در شرایط متفاوت و مشاغل مختلف
با توجه به رقابتی بودن بازار در دنیای امروز الزامی است یک فروشنده نسبت به تکنیک های فروش حرفه ای یا اصول فروشندگی حرفه ای آگاهی لازم را داشته باشد و هر روزه اطلاعات خود را در این باره بالا ببرد.
فروش حرفه ای چیست؟
با توجه به گسترش بازارها و وجود انواع کالاهای مشابه با قیمتهای متفاوت، یک خریدار در مراجعه به بازار با گزینههای متعددی جهت خرید مواجه میشود. در نتیجه فروشنده با دشواریهای زیادی جهت فروش محصول خود مواجه میگردد.
زیرا فروشنده باید توانایی ارائه مزیتهای نسبتی کالای خود را داشته باشد تا بتواند نسبت به راضی نمودن مشتری اقدام نماید. به توانایی لازم جهت معرفی و فروش محصول در یک بازار رقابتی اصطلاحا فروش حرفهای میگویند.
تکنیک فروش حرفه ای چیست؟
برای این که یک فروشنده توانایی فروش محصول در هر زمان و شرایطی به هر شخصی را داشته باشد، بایستی به مجموعه ای از تکنیک های فروش حرفه ای تسلط داشته باشد. به روشهایی که در نهایت منجر به فروش محصول توسط فروشنده میشود تکنیک های فروش حرفهای میگویند.
از جمله مهمترین تکنیکهای فروش حرفهای(Professional Sales Techniques) که از طریق آموزش تکنیکهای فروش حرفهای کسب میشود، به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
در خصوص ظاهر و پوشش فروشنده
در رابطه با ارتباط با مشتری
فروش راه حل به جای کالا
مدیریت زمان در فروش
تشخیص مدل ذهنی مشتری
در رابطه با کشف قیمت هدف مشتری
تفاوت تکنیک فروش و فرآیند فروش
به کلیه مراحل جذب مشتری که شامل فرصتها، معاملات و نرخ پیشرفت مشتری مداری میباشد، فرآیند فروش گفته میشود. به طور کلی به هنر متقاعدسازی مشتری فرآیند فروش میگویند.
تکنیکهای فروش روشهایی برای فروش هستند که بر فرآیند فروش تاثیر میگذارند. قابل ذکر است که هر تکنیک فروش تنها برای قسمتی از فرآیند فروش موثر بوده و بر آن تاثیر گذار است. استفاده مجموعهای از تکنیکهای فروش بر فرآیند فروش در نهایت میتواند منجر به فروش شود.
تکنیک های فروش اینترنتی
فروش موفق علاوه بر این که بیانگر افزایش درآمد میباشد به عنوان ارزش کار و رضایت مشتری نیز تلقی میگردد. به همین علت و با توجه به اینکه کلید اصلی هر تجارت موفق از جمله فروشهای اینترنتی، افزایش فروش میباشد، تکنیکهای فروش اینترنتی در تصویر زیر میتوانند بخشی از تکنیک های فروش حرفه ای باشند:
تکنیک های حرفه ای فروش در اینستاگرام
آشنایی با تکنیکهای فروش حرفهای در روش فروش به صورت اینستاگرامی همانند سایر روشهای فروش از فروش حضوری گرفته تا فروش اینترنتی الزامی میباشد. از جمله تکنیکهای حرفهای فروش در اینستاگرام به شرح زیر میباشد:
- ایجاد حساب تجاری در اینستاگرام
- ایجاد پستهای جذاب و عامه پسند
- تلاش در جهت جذب و افزایش دنبال کنندهها
- ارتباط با مشتری و داشتن روابط قوی در فضای اینستاگرام
- معرفی محصول مورد نظر و تبلیغ آن
- تحویل به موقع سفارش مشتریان
اگر شخصی بخواهد فروشنده موفقی باشد بایستی تکنیک های فروش حرفهای را آموزش دیده و آن را به کار ببندد تا بتواند در هر زمان و هر شرایطی اقدام به فروش محصول و خدمات نماید.
از جمله نکات کلیدی و مهم در خصوص تکنیک های فروش حرفه ای علاوه بر شناخت ویژگیهای خریدار، قدرت ارتباط، تکنیک فروش بیشتر و … است، از جمله دیگر تکنیکها به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
- روانشناسی حرفه ای خریدار
- آشنایی با تکنیکهای فروش در بازاریابی
- شناخت روشهای فروش
تکنیک های فروش در بازاریابی
به علت رقابتی بودن فروش کالا، خدمات، محصول و … در بیشتر مواقع فروشنده ها منتظر خریدار نبوده و اقدام به بازریابی جهت فروش محصول خود مینمایند. از جمله تکنیک های فروش در بازاریابی به موارد زیر میتوان اشاره نمود:
- فروش رویا
- تعصب به محصول
- برانگیختن کنجکاوی مشتریان
- الهام گرفتن از موفقیتهای گذشته
نتیجه گیری
در جهان امروز تمامی شغلها و حرفهها به نوعی با فروشندگی و فروشنده بودن در ارتباط میباشند. زیرا هر فردی باید بتواند دانش، خدمات، محصول و … مربوط به خود را به دیگران عرضه بدارد. پس فراگیری شیوه فروش، بازاریابی حرفه ای و تکنیک های فروش حرفه ای یکی از نیازهای جوامع امروز میباشد.
- 22/12/04
- ۲۸ نمایش