مفهوم سنجه چیست؟ تفاوت سنجه و شاخص کلیدی عملکرد
مهمترین هدف سازمانها، موفقیت و پیشرفت در کسب و کار خود میباشد. تمامی سازمانها خصوصا استارتاپها برای دستیابی به این هدف، باید با کار خود آشنایی کامل داشته و بتوانند مسیری را که برای رشد و پیشرفت در آن کار وجود دارد را شناسایی و درک کنند. اما شما میدانید سنجه چیست؟ سنجه به معنای قابل سنجش بوده و ابزاری برای تحلیل موفقیت و سرعت پیشرفت و رشد کسب و کارها میباشد.
سنجه چیست؟
مطالب را با این سوال شروع میکنیم که سنجه چیست؟ سنجه یعنی هر چیزی که قابل اندازهگیری و تبدیل کردن به عدد است. سنجهها ابزار اندازهگیری هستند که میتوان برای ارزیابی عملکرد یا پیشرفت سازمانها از آنها استفاده کرد.
ابزار مهم دیگر جهت تحلیل پیشرفت کسبو کارها، آشنایی با شاخص کلیدی عملکرد میباشد. با شاخص کلیدی عملکرد به عنوان یک سنجه، عملکرد سازمانها را میتوان ارزیابی کرد.
انواع سنجه ها
سازمانها برای اینکه بتوانند به طور دقیق از میزان و چگونگی رشد کسبوکار خود اطلاع داشته باشند، باید همواره در انتخاب سنجهها دقت کافی داشته باشند، تا بتوانند با پیدا کردن سنجههای درست، میزان پیشرفت کار خود را به صورت دقیق و درست اندازهگیری کنند. سنجهها انواع مختلفی دارند که عبارتند از:
سنجههای کمی و کیفی
سنجههای کاربردی و خیالی
سنجههای گزارشی و اکتشافی
سنجههای پسین و پیشین
سنجههای علّی و همبسته
سنجههای بخش بندی و تجمیعی
سنجههای کلیدی چیست؟
سنجههای کلیدی یا همان key Metrics سنجههایی هستند که میتوان با استفاده از آنها، یک کسب و کار خاص را ارزیابی نموده و مشخص کرد که همین کسب و کار چه اندازه به موفقیت و پیشرفت دست یافته و چه کاستیهایی داشته است.
KPI منابعانسانی
یکی از مباحث مهم مطرح در بخش منابعانسانی این است که مدیران تمایل دارند، سنجش دقیقی از وضعیت منابعانسانی داشته باشند. به همین دلیل، سنجههای منابعانسانی از اهمیت زیادی برخوردار هستند.
سنجه منابعانسانی که به اختصار KPI HR نامیده میشود، یکی از انواع سنجه ها میباشد و برای جذب و نگهداشت نیروی انسانی مورد استفاده قرار میگیرد.
تفاوت های سنجه (Metric) و شاخص (KPI)
در توضیحات قبلی گفته شد که سنجه چیست؟ در همین بخش بررسی میشود که تفاوت شاخص و سنجه چیست؟ در تمامی سازمانها، اندازه گیری، یک بخش مهم از فعالیتها میباشد.
سازمانها برای اینکه بدانند کسبوکارشان در چه وضعیتی قرار دارد تا بتوانند برای ادامه مسیر فعالیت خود برنامه ریزی کرده و به موفقیت دست یابند، نیاز به اندازهگیری فعالیتها دارند. برای این کار از ابزارهای اندازهگیری مثل سنجه و شاخص استفاده میکنند، سنجه و شاخص باید متناسب با اهداف سازمان تعیین گردند.
سنجهها اعداد بدست آمده از اندازه گیریها هستند که به صورت نسبت، درصد و میانگین بیان میشوند. با استفاده از سنجه ها میتوان شاخصها را اندازه گرفت. شاخص هم یک سنجه است با این تفاوت که میتواند مسیر رشد کسب و کار را به سازمان نشان دهد، همچنین به سازمان در دستیابی به اهدافش کمک کند.
هیچ الزامی وجودی ندارد که شاخص حتما از لحاظ مالی ارزش داشته باشد. به عنوان مثال رضایت مشتریان است که میتواند به عنوان شاخص تعیین گردد.
نتیجه گیری
هدف تمامی سازمانها کسب حداکثر سود و رشد و پیشرفت در کسب و کار میباشد. برای رسیدن به این اهداف باید از پیشرفت کار خود آگاه باشند، تا تصمیمات درست بگیرند و به اهداف خود دست یابند. از ابزارهایی که میتوان جهت اندازه گیری میزان رشد استفاده کرد، سنجه و شاخص میباشد.