مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها و آمار شکست در آن ها
زمانی که میخواهید یک کسب و کار برای خودتان راهاندازی کنید باید دلایل شکست استارتاپ ها، تمامی قوانین حقوقی، اجرایی و مالی آن آگاه باشید تا بتوانید با رقبا، رقابت کنید و موانع سد راهتان را با آگاهی برطرف نمایید در غیر این صورت کسب و کار شما در کوتاه مدت منجر به شکست میشود و شما دچار ضرر مالی میشوید.
استارتاپ ها چیست؟
استارتاپ یا همان کسب و کارهای نوپا تعاریف متعددی را به خود اختصاص داده، که دو مورد از آنها را برایتان شرح خواهیم داد.
اولین تعریف از دیدگاه استیوبلنگ میباشد. استیو تعریف استارتاپ را اینگونه شرح داده: استارتاپ یک سازمان موقتی است که برای جستجوی یک کسب وکار تکرارپذیر و مقیاس پذیر مورد استفاده قرار میگیرد.
البته تکرار پذیر بودن در مفهوم به معنای کسبوکاری است که هدف درآمدزایی دارد یعنی در جهت محصولی راهاندازی شده باشد که بتوان بارها تولید آن را تکرار کرد.
چرا استارتاپ
در واقع استارتاپ نیروی خنثی کنندهای میباشد که در سال های اخیر برای کاهش ریسکهای کسب و کارهای نوپا به وجود آمد. استارتاپ سه رکن مهم در دستور کار خود قرار داده، که با رعایت آنها بنیان گذاران کسب و کارها میتوانند خود را از شکست رهایی دهند. سه رکن عبارتند از:
آزمایش و تجربه کسب نمودن به جای برنامه ریزی
توجه به بازخورد مشتری به جای شهود
طراحی مکرر و بررسی مداوم آن به جای طراحی بزرگ و از پیش تعیین شده
مشکلات استارتاپ ها
در ابتدای مسیر استارتاپ ها با توجه به شور و شوقی که دارند میتوانند هر چیزی را تغییر دهند و حتی امکان دارد کسب و کارهای نوپا حضوری پررنگ و تعیین کننده در رقابت داشته باشند اما لازم به ذکر میباشد که مسیر پیش روی استارتاپ ها هم یکنواخت نیست و آنها هم باید سعی کنند خود را از همین موانع نجات دهند. مشکلات استارتاپ ها هم به دو گروه تقسیم میشود که عبارتند از:
مشکلات محیطی
مشکلات داخلی
با عدم توجه به دو گروه به صورت کامل پس از مدتی شکست خواهند خورد.
عوامل اصلی شکست استارتاپ ها
در سال های اخیر ظهور استارتاپ ها به سرعت اوج گرفت اما طبق بررسیهای انجام شده مشخص گردید که بیش از نیمی از آنها در سال های ابتدایی شکست خورده اند. طبق آماری که در مورد عوامل شکست استارتاپ ها انجام شده است گفتهاند که کسب و کار 50% از استارتاپ ها در پنج سال اول و 70% آنها در 10 سال اول، منجر به شکست میگردد.
بازارسنجی نادرست
کمبود بودجه
بالا بودن رقابت
قیمت گذاری نادرست
محصولات بی کیفیت
عدم توجه به بازاریابی
عدم توجه به مشتری
زمان بندی نادرست
مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها
پیشتر نیمی از مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها را بیان کردیم و حالا میخواهیم دیگر دلایل شکست استارتاپ ها شرح دهیم تا بتوانید به صورت کامل با مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها آشنا شوید. مهمترین دلایل شکست استارتاپ ها شامل:
عدم بررسی مداوم ایدهها
هماهنگ نبودن اعضای تیم و یا نامناسب بودن اعضا
عدم شبکه سازی و اشتیاق کافی
عدم توجه به قانون
عدم شناخت اصول و مراحل بازاریابی
از شاخهای به شاخه دیگر پریدن
عدم مدیریت کارآمد و شناسایی زمان مناسب
دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی
کسب و کارهای اینترنتی هم رو به افزایش است و سرعت عجیبی داشته اما همگی آنها نمیتوانند موفق شوند و از ادامه دادن از مسیری شکست میخورند. دلایلی وجود دارد که علت شکست کسب و کارهای اینترنتی را نشان میدهد که شامل:
نداشتن تجربه
تشخیص نادرست بازار هدف
عدم آموزش صحیح
نداشتن مهارت برنامه ریزی
تیم نامناسب
نداشتن انگیزه کافی
عجول بودن
کمبود سرمایه
الگوی نادرست
نداشتن خلاقیت
اهمیت ندادن به محتوا
نتیجه گیری
استارتاپ یک سازمان موقتی است که برای جستجوی یک کسب وکار تکرارپذیر و مقیاس پذیر مورد استفاده قرار میگیرد. برای راه اندازی استارتاپ ابتدا باید دلایل شکست استارتاپ ها و همچنین عوامل موثر بر موفقیت استارتاپ ها را شناخت.