محاسبه نقطه سر به سر تولید در شرکت های تولیدی
هدف تمامی شرکتها از جمله شرکت های تولیدی در کسب و کار، رسیدن به بالاترین سود ممکن می باشد. از آنجایی که شرکتها در ابتدای فعالیت خود دارای هزینههایی میباشند، لذا به دست آوردن سود از روز اول فعالیت سخت می باشد. محاسبه نقطه سر به سر در شرکت تولیدی کمک میکند، تا شرکت پیش بینی های لازم را انجام داده و به هدف خود دست پیدا کند.
نقطه سر به سر در شرکت های تولیدی
برای آشنایی با نقطه سر به سر شرکت های تولیدی ابتدا تعریفی از نقطه سر به سر تولید را بیان می کنیم و سپس به اهمیت نقطه سر به سر در شرکت تولیدی و نحوه محاسبه و تحلیل نقطه سر به سر می پردازیم.
نقطه سر به سر تولید چیست؟
نقطه سر به سر در شرکت تولیدی به این مفهوم است که به یک تعداد از فروش برسیم که در آن، کل درآمدهای شرکت با کل هزینهها مساوی باشد. یعنی شرکت نه سود و نه زیان داشته باشد. به عبارت دیگر نقطه سر به سر تولید نقطهای است که تعداد فروش مساوی با پوشش دادن هزینه هاست.
انواع هزینه در نقطه سر به سر شرکت تولیدی
انواع هزینه ها در نقطه سر به سر تولید عبارتند از:
هزینه های ثابت
هزینه های متغیر
روش محاسبه نقطه سر به سر شرکت تولیدی
برای محاسبه نقطه سر به سر در شرکت تولیدی به فاکتورهای نیاز داریم. اولین فاکتور هزینه ثابت، دومین فاکتور هزینه متغیر، و سوم قیمت فروش می باشد. روش محاسبه نقطه سر به سر در شرکت تولیدی در ادامه بررسی می گردد.
محاسبه نقطه سر به سر تولید
برای محاسبه نقطه سر به سر در شرکت تولیدی ابتدا هزینه های ثابت و هزینه های متغیر را شناسایی می کنیم. سپس با توجه به قیمت فروش هر واحد کالا، نقطه سر به سر را محاسبه میکنیم. فرمول محاسبه نقطه سر به سر تولید به شرح زیر می باشد:
Q = F/P-V
Q: تعداد تولید در نقطه سر به سر
P: قیمت فروش کالا
F: هزینه ثابت
V: هزینه متغیر هر واحد کالا
مزایای نقطه سر به سر در شرکت های تولیدی
نقطه سر به سر شرکت تولیدی، دارای مزایایی می باشد که چند مورد از مهم ترین آنها عبارتند از:
نقطه سر به سر شرکت تولیدی یک ابزار مناسبی است، که برای تعیین اهداف شرکت می توان از آن استفاده کرد.
محاسبه نقطه سر به سر تولید، به شرکت کمک میکند تا در سطوح مختلف تولید و فروش، مقدار سود یا زیان را محاسبه کند.
نقطه سر به سر شرکت تولیدی می تواند در شناسایی هزینهها اعم از هزینه های ثابت و متغیر به شرکت کمک کند.
کمک به شرکت برای به دست آوردن تعداد دقیق فروش مورد نیاز برای شروع سودآوری، یکی از مزایای نقطه سر به سر می باشد.
شرکت با محاسبه نقطه سر به سر می تواند بداند که با تغییرات هزینه و یا تغییرات قیمت فروش، چه مقدار سود می تواند به دست آورد.
معایب نقطه سر به سر شرکت تولیدی
نقطه سر به سر در شرکت تولیدی با وجود داشتن مزایا، دارای معایبی نیز می باشد. برخی از این معایب نقطه سر به سر به شرح زیر می باشند:
تحلیل نقطه سر به سر در شرکت تولیدی تنها برای یک محصول استفاده می شود. در حالی که اگر تعداد محصولات زیاد باشد، شرکت برای محاسبه نقطه سر به سر با مشکل مواجه خواهد شد.
نقطه سر به سر با این فرض محاسبه میشود که با تغییرات تولید، میزان درآمد و هزینه ها تغییر نمیکنند و ثابت می مانند، در حالی که این غیر ممکن است.
در تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر همیشه فرض میشود که تعداد تولید و فروش ثابت هستند. در حالی که این امر در عمل ممکن نیست.
ایجاد جدول سر به سر و محاسبه نقطه سر به سر، به زمان زیادی نیاز دارد.
نتیجه گیری
یکی از ابزارهای مهم برای تحقق اهداف شرکت که رسیدن به سود بالاست، نقطه سر به سر تولید میباشد. نقطه سر به سر، نقطهای است که در آن درآمد کل و هزینه کل با هم برابر باشند. بعد از این نقطه، شرکت به سود می رسد.
از آنجایی که تحلیل نقطه سر به سر در شرکت تولیدی، میتواند در به دست آوردن سود برای شرکت مفید باشد، لذا شرکتها میتوانند با آشنایی با نقطه سر به سر و محاسبه و تحلیل صحیح آن، به اهداف خود دست یابند.