شرح وظایف و اهداف مدیر و کارشناس منابع انسانی چیست؟
در نگرشهای جدید مدیریتی که امروزه در سازمانها به وجود آمده است، ارزش بیشتری نسبت به قبل برای نیروی انسانی گذاشته می شود. در واقع نیروی انسانی جزء سرمایه های اصلی سازمان به حساب آمده و به همین دلیل است که وظایف مدیر منابع انسانی و اهداف مدیر منابع انسانی برای نظارت مستقیم بر عملکرد نیروی انسانی، بیشتر از قبل مورد توجه سازمان ها می باشد.
مدیریت منابع انسانی به چه معنا است؟
مدیریت منابع انسانی (Human Resource Management) به زبان ساده عبارت است از ارتباط و همکاری با افراد در یک سازمان، بهگونهای که باعث استفاده صحیح از توانایی آنان شده و سازمان را در رسیدن به اهدافش یاری نماید.
این تعریف کلی باعث میشود تا مدیریت منابع انسانی در برگیرنده تمام روابط انسانی سازمان باشد. به عبارت دیگر تمام فرایندهای استخدام، آموزش، حقوق و دستمزد و سایر ارتباطات را شامل میگردد. مدیریت منابع انسانی یک چارچوب برای تعیین روابط سازمانی بوده بهنحویکه اهداف سازمان را ممکن سازد.
فرآیندهای مدیریت منابع انسانی
وظایف مدیر منابع انسانی دارای گستردگی بالایی است. شامل کارمندگزینی، آموزش، برنامه ریزی، ارزیابی، کنترل، پاداش و … میشود. اما تمام وظایف و اهداف مدیریت منابع انسانی میتوان در چارچوب چهار فرایند گنجاند. این 4 فرایند عبارتند از:
برنامه ریزی
سازماندهی
هدایت
نظارت بر انجام کار
فعالیت های واحد مدیریت منابع انسانی، باید از این چهار فرایند بگذرند. وظایف مدیر منابع انسانی ابتدا مورد برنامه ریزی قرار می گیرند، سپس سازماندهی شده و به نیروی انسانی ابلاغ می گردند.
شرایط احراز مدیر منابع انسانی
برای رسیدن به شغل مدیر منابع انسانی لازم است دارای مدرک تحصیلی مدیریت، مهندسی صنایع و یا رشتههای علوم انسانی و اجتماعی باشید.
داشتن اطلاعات کافی درباره قوانین استخدام
اطلاعات کاری درباره حقوق و دستمزد
آشنایی با روانشناسی و داشتن روابط روابط عمومی
توانایی برنامه ریزی، آینده نگری و مدیریت فرایند ها
آشنایی با سیستم ها و نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی
و…
وظایف و مسئولیت های مدیر منابع انسانی چیست؟
یکی از مهمترین سوالاتی که در ذهن افراد نقش میبندد این است که وظایف مدیر منابع انسانی چیست؟ در پاسخ باید فهرستی از مهمترین وظایف و مسئولیت های مدیریت منابع انسانی را ارائه نماییم.
شرح وظایف مدیر منابع انسانی
مدیران منابع انسانی، اغلب دارای وظایف مشترکی هستند. هرچند بنا بر شرایط هر سازمان ممکن است وظایف اختصاصی متفاوتی نیز داشته باشند. وظایف مدیر منابع انسانی در سازمان در جدول زیر آورده شده است.
برنامه ریزی
ارزیابی
سازماندهی
حفظ فرهنگ محیط کار
استخدام
حل اختلاف
آموزش منابع
هدایت
پیشرفت کارمندان
کنترل
ارتباط با کارمندان
پاداش و تشویق
اهداف مدیریت منابع انسانی چیست؟
اهداف مدیر منابع انسانی دارای گستردگی بالایی است اما میتوان آنها را به چهار دسته اصلی تقسیم نمود:
اهداف اجتماعی
اهداف سازمانی
اهداف وظیفه ای
اهداف اختصاصی
عوامل مؤثر بر مدیریت منابع انسانی
مدیریت منابع انسانی متأثر از عوامل مختلفی میباشد. زیرا در حقیقت همین عوامل تشکیل دهنده ساختار قانونی چگونگی مدیریت منابع انسانی هستند. پس بهتر است با عوامل موثر بر مدیریت منابع انسانی آشنا شویم. این عوامل به شرح زیر میباشد:
عوامل بیرونی:
قوانین و مقررات
بازار نیروی کار
رقابت
فرهنگ جامعه
سهامداران
مشتریان
فناوری
عوامل درونی:
اهداف اساسی یا رسالت سازمان
جو و فرهنگ سازمانی
خط مشیها
کارشناس منابع انسانی
کارشناس منابع انسانی به صورت مستقیم کارکنان بخش های مختلف سازمان را انتخاب نموده و گزینش کارکنان نیز بر عهده این شخص است. در واقع نظارت مستقیم بر عملیات مصاحبه، جذب، استخدام و آموزش کارکنان توسط کارشناس منابع انسانی انجام می شود. یک کارشناس منابع انسانی باید از دقت بالایی برخوردار باشد و دارای مهارت هایی نظیر تصمیم گیری، انجام کار تیمی، روابط عمومی قوی، مدیریت و سازماندهی اطلاعات، عملکرد چند وظیفه ای، تمرکز بسیار، حل اختلاف های به وجود آمده بین پرسنل و اخلاق مدار باشد.
وظایف کارشناس منابع انسانی به صورت خلاصه شامل موارد زیر می باشد:
مصاحبه با افراد جویای کار
بررسی رزومه و تعیین صحت اطلاعات رزومه کارجویان
آنالیز عملکرد پرسنل
تعیین و برنامه ریزی برای نیازهای آموزشی و انگیزشی پرسنل در سازمان
مشخص کردن میزان حقوق و دستمزد پرسنل سازمان با توجه به نوع کار آن ها
ارجاع افراد کارجو و مدارک آنها به واحد مربوطه برای تصمیم گیری درباره استخدام و یا عدم استخدام کارجو
نتیجه گیری
وظایف مدیر منابع انسانی بر جذب و حفظ نیروی انسانی شایسته تمرکز دارد. این وظایف، پیش از استخدام نیروی جدید آغاز گردیده و با تامین شرایط مناسب کاری به اوج خود می رسد. اهداف مدیر منابع انسانی را در ایجاد محیطی امن برای کار و فراهم آوردن شرایط دوجانبه جهت رضایت کارفرما و کارکنان میبینیم.