نرم افزار حسابداری تولیدی

شرکت های تولیدی دیر یا زود باید به دنبال برنامه ریزی در تولید باشند و گرنه محکوم به شکست خواهند بود.

نرم افزار حسابداری تولیدی

شرکت های تولیدی دیر یا زود باید به دنبال برنامه ریزی در تولید باشند و گرنه محکوم به شکست خواهند بود.

نرم افزار حسابداری تولیدی

نرم افزار حسابداری تولیدی باید به کسب و کار شما در برنامه ریزی تولید شما کمک کند ، نرم افزار حسابداری تولیدی باید یکپارچه باشد.

بدهکار و بستانکار در حسابداری به چه معناست؟ دو عبارت بسیار مهم در حسابداری هستند که درک مفهوم آن‏‌ها و استفاده درست از آن‏‌ها در ثبت‏‌های رویدادهای مالی در نرم افزار حسابداری بسیار اهمیت دارد، چون اگر بدهکار و ماهیت بستانکار درست تشخیص داده نشود باعث ثبت رویداد مالی اشتباه و ایجاد مشکلات زیادی می‌‏شود.

بدهکار و بستانکار در حسابداری چیست؟

وقتی معامله‌‏ای بین دو شخص انجام می‏‌شود، برای ثبت آن با دو کلمه بدهکار و کلمه‌ی بستانکار سروکار داریم. بدهکار شخص حقیقی یا حقوقی‌‏ای می‌باشد که باید مبلغی را به حسابی واریز کند و بستانکار شخص حقیقی یا حقوقی‏‌ای است که وجه به حساب آن فرد واریز می‏‌شود.
تعریف بدهکار
اولین واژه‌ای که قصد تعریف آن را داریم، بدهکار می‌باشد. اگر معامله حقیقی باشد، بدهکار فردی است که مقروض بوده و وظیفه عودت وجه وام یا کالا و خدمات دریافت شده را در تاریخ مقرر دارد. (گیرنده انتفاع)
تعریف بستانکار
و طرف دیگر ثبت‌های حسابداری، بستانکار است. اگر معامله حقیقی باشد، بستانکار کسی است که در ازای پرداخت وام یا کالا و خدمات باید وجه آن را از بدهکار دریافت کند. (دهنده انتفاع)

انواع بدهکار و بستانکار در حسابداری

آشنایی با ماهیت بدهکار و ماهیت بستانکار در تجزیه و تحلیل مالی کمک بسیاری به حسابداران و کمک حسابداران می‌کند.

انواع بدهکار

بگذارید ابتدا با انواع بدهکار آشنا شویم، تا آموزش حسابداری از پایه استارت خورده باشد. بدهکار شخص حقیقی یا حقوقی‌‏ای است که در اثر دریافت خدمات، کالا و یا وام از یک واحد اقتصادی مقروض است و باید در زمان تعیین شده مبلغ خدمات دریافت شده را بازگرداند. بدهکاران به دو دسته زیر تقسیم می‏‌شوند:

بدهکاران تجاری (حساب‌‏ها و اسناد دریافتی تجاری): افراد حقوقی یا حقیقی‏‌ای که مشتری معامله‏‌های تجاری به شکل اعتباری (نسیه) هستند. این افراد هنگام ثبت عملیات مالی جلوی فروش یا درآمد قرار می‏‌گیرند.
بدهکاران غیرتجاری: اشخاص حقیقی یا حقوقی که با آن‏‌ها معاملات تجاری انجام نگرفته، فقط مبلغی به عنوان وام یا قرض دریافت کرده‌‏اند و به صورت موقت بدهکار هستند.
انواع بستانکار

حسابدار در زمان بستن حساب‌ها و مرتب نمودن کاربرگ حسابداری، با این دو مفهوم بسیار سروکار دارد. بستانکار فردی حقیقی یا حقوقی است که در اثر ارائه کالا و خدمات یا وام طلبکار بوده و باید در زمان مشخص مبلغ خدمات ارائه شده خود را پس بگیرد. بستانکار نیز انواع مختلفی دارد که شامل دو مورد زیر می‌باشد:

بستانکاران تجاری (حساب‌‏ها و اسناد پرداختنی تجاری): افراد حقیقی یا حقوقی‌‏ای که فروشندگان در معاملات تجاری اعتباری (نسیه) هستند و هنگام ثبت‌‏های مالی مقابل خرید کالا یا ارائه خدمات قرار می‏‌گیرند.
بستانکاران غیرتجاری (حساب‏‌ها و اسناد پرداختی غیرتجاری): افرادی حقیقی یا حقوقی هستند که معامله تجاری‏ با آن‏‌ها شکل نگرفته، فقط چون مبلغی را به عنوان وام یا قرض به طرف مقابل داده‌‏اند به طور موقت بستانکار هستند؛ مانند بانک‏‌ها، صندوق‏‌های قرض ‏الحسنه، جوامع ساختمانی

ماهیت حساب‏‌ها در حسابداری چیست؟

به شکل کلی در حسابداری، حساب‏‌ها بسته به ماهیت خود چهار دسته هستند که به شرح موارد زیر می‌باشند:

ماهیت دوگانه: این دسته از حساب‏‌ها را می‏‌توان هم در سمت چپ و هم در راست معادله قرار دارد.
ماهیت فاقد اهمیت (خنثی): این گروه از حساب‏‌ها جنبه تعهدی دارند و تغییر در آن‌‏ها جزو رویداد مالی محسوب نمی‏‌شود.
ماهیت بدهکار: در سمت راست ترازنامه قرار می‌گیرند.
ماهیت بستانکار: در سمت چپ ترازنامه قرار می‌گیرند.
ماهیت حساب، یعنی هر رویداد حسابداری چه افزایشی و چه کاهشی در کدام سمت یک حساب، ثبت شود سمت راست بدهکار و سمت چپ بستانکار می‏‌باشد، همچنین آن حساب در پایان دوره مالی در کدام سمت قرار می‌‏گیرد.

اهمیت نرم ‏افزار حسابداری در تشخیص بدهکار و بستانکار

نرم ‏افزارهای حسابداری به حسابداران و مدیران مالی کمک می‏‌کنند، تا رویدادهای مالی را بدون خطا و با دقت هر چه بیشتر ثبت کنند، این نرم افزارها کمک می‌‏کنند تا بدهکار و بستانکار را به راحتی تشخیص دهید.
نتیجه گیری

آشنا بودن با بدهکار و بستانکار حسابداری به حسابداران و کمک حسابداران کمک خواهد کرد که تجزیه و تحلیل مالی رویدادهای سازمان را به درستی انجام دهند و از بروز مشکلات جلوگیری نمایند، همچنین این موارد در تهیه صورت‌های مالی مانند ترازنامه و صورت سود و زیان بسیار نقش پررنگی دارد.

  • fardad group

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی