نرم افزار حسابداری تولیدی

شرکت های تولیدی دیر یا زود باید به دنبال برنامه ریزی در تولید باشند و گرنه محکوم به شکست خواهند بود.

نرم افزار حسابداری تولیدی

شرکت های تولیدی دیر یا زود باید به دنبال برنامه ریزی در تولید باشند و گرنه محکوم به شکست خواهند بود.

نرم افزار حسابداری تولیدی

نرم افزار حسابداری تولیدی باید به کسب و کار شما در برنامه ریزی تولید شما کمک کند ، نرم افزار حسابداری تولیدی باید یکپارچه باشد.

محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی چگونه انجام می‌شود؟ تمامی شرکت‌­ها با بحث هزینه و درآمد در ارتباط هستند، یعنی این شرکت‌­ها برای کسب درآمد متحمل هزینه­‌هایی می‌گردند. شاید در ظاهر و در یک تعریف کلی همه آن­‌ها به عنوان هزینه و درآمد شناخته می‌­شوند، اما در بحث حسابداری باید این هزینه‌­ها و درآمدها به طبقات مشخصی تقسیم و تفکیک شوند.

بهای تمام شده چیست؟

برای تولید هر کالایی واحد تولیدی باید متحمل هزینه­‌هایی از جمله هزینه خرید مواد مصرفی، هزینه نیروی کار و… شود. مجموع این هزینه‌­ها بجز هزینه­‌های توزیع و فروش، که هزینه­‌های مستقیم و غیر مستقیم تولید است، در نهایت با مفهوم بهای تمام شده شناخته می‌­شوند.
به عبارت دیگر بهای تمام شده یا بهای تمام شده کالای تولیدی، هزینه‌­های مستقیمی است که توسط شرکت تولیدی برای تولید کالا صورت می­‌گیرد. طبق فرمول بهای تولید در حسابداری صنعتی، بهای تولید شامل هزینه مواد مصرفی در تولید کالا، هزینه نیروی کار مستقیم و… می‌باشد.

برای محاسبه بهای تمام شده چه مواردی باید لحاظ شود؟

در مطالب آشنایی با حسابداری صنعتی مواردی که برای محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته در یک شرکت تولیدی یا به عبارتی مواردی که در فرمول بهای تولید تاثیرگذار هستند را در مورد زیر خلاصه نمودیم:

  • مواد اولیه
  • دستمزد
  • مواد غیرمستقیم
  • دستمزد غیرمستقیم
  • سایر هزینه‌ها

نحوه محاسبه بهای تمام شده در شرکت های تولیدی

همان‌طور که می­‌دانید بهای تمام شده کالای فروش رفته در صورت سود و زیان هر شرکت نشان داده می­‌شود. نحوه محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی به این صورت است که با در نظر گرفتن و محاسبه هزینه مستقیم مواد، هزینه کار مستقیم و سربار ساخت در نهایت هزینه ساخت یا بهای تمام شده به دست می­‌آید.

نحوه محاسبه بهای تمام شده در شرکت های خدماتی

علاوه بر دستمزد پرسنلی که نسبت به ارائه خدمات اقدام می­‌کنند، هزینه سربار هر خدمت نیز در فرمول محاسبه بهای تمام شده خدمات در نظر گرفته می‌­شود. برای محاسبه بهای تمام شده، با استفاده از روش هزینه یابی سفارش کار و روش هزینه یابی مرحله‌­ای اقلام بهای تمام شده را میان خدمات در دست اقدام و یا دوایر مختلف شرکت خدماتی تسهیم می­‌کنند.

در صورتی که برای محاسبه بهای تمام شده در شرکت خدماتی از روش هزینه یابی سفارش کار استفاده شود، باید به ازای هر یک از خدمات در دست اقدام، یک حساب کار در جریان در دفترکل افتتاح شود و در نهایت بهای تمام شده هر خدمتی به صورت مجزا و طبق فرمول محاسبه بهای تمام شده خدمات محاسبه و کنترل شود.

اگر برای محاسبه بهای تمام شده در شرکت خدماتی از روش هزینه یابی مرحله‌ای استفاده شود، برای هر یک از مراکز ارائه دهنده خدمات باید یک حساب کار در جریان در دفترکل افتتاح شود و بهای تمام شده خدمات مطابق مرکز و یا دایره ارائه دهنده خدمت و با استفاده از فرمول محاسبه بهای تمام شده خدمات تعیین و کنترل شود.
نتیجه گیری

محاسبه بهای تمام شده شرکت تولیدی دارای روش‌ها و انواع مختلفی می‌باشد که مدیران و سرپرستان تولیدی می‌توانند از آن استفاده نمایند. برای تولید هر کالایی واحد تولیدی باید متحمل هزینه­‌هایی از جمله هزینه خرید مواد مصرفی، هزینه نیروی کار و… شود. مجموع این هزینه‌­ها با مفهوم بهای تمام شده شناخته می‌­شوند.

  • fardad group

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی